Assistansloggen

Här visas ett urval av våra assistansfall.


  • 2017-06-20 20:04

    Segelbåt utan mast

    En segelbåt utan mast har fått motorstopp. Vi skickar Niklas som bogserar haveristen till hemmahamnen i Åkersberga utanför Stockholm.

  • 2017-06-20 18:56

    Utkörning av nytt batteri

    Batteriet har slutat fungera på en Ockelbo och kunden behöver ett nytt batteri utkört, alternativt bogsering till Möja. Vi får tag på Erik som tar kontakt med kunden. De bestämmer att Erik ska köra ut ett nytt batteri under morgondagen. Kunden var jättenöjd med hjälpen och båten startade på ett kick!

  • 2017-06-20 12:51

    Roderhaverist får hjälp till Bullandö

    Kunden ringer in då han fått roderhaveri på sin Delphia 37 och kan inte svänga åt vänster. Läget är lugnt och de puttrar på mot Bullandö, men de behöver bogsering in sista biten. De vill till Brohäll Marin. Vi skickar ut en resurs som bogserar in dem till Bullandö Marina. När vi ringer haveristen och hör hur det gått berättar han att han är mycket nöjd med bogseringen och att varvet redan har åtgärdat felet.

  • 2017-06-19 08:38

    Skit i bränslefiltret

    Kunden ringer in då han tror sig fått "skit i bränslefiltret" som han själv uttrycker det. Kunden och hans fru har ankrat upp båten i en vik på Utö, där de nu sitter och fikar i väntan på assistans. Deras önskan är att få bogsering till hemmahamnen på Gålö där kunden själv kan lösa problemet med bränslefiltret. Vi skickar ut en resurs som hjälper kunden in till sin hemmahamn.

  • 2017-06-15 13:00

    Nyköpt båt med motorproblem

    En precis nyköpt båt har fått problem med motorn. Kunden låg och drev men har nu ankrat upp och läget är lugnt. Vi får tag på Dag som kan bogsera kunden tillbaka till varvet. En tråkig start på båtköpet, men slutet gott!

  • 2017-06-11 10:45

    Växel låst i backläge

    Växeln har låst sig i backläge på en Windy 22:a. Kunden har landställe 200 meter från där de befinner sig nu, men eftersom de åkt från hemmahamnen har de ingen möjlighet att ta sig från landstället bilvägen. De lyckas backa in till sin brygga och inväntar Niklas som bogserar båten till ett varv där de kan få hjälp omgående. Som grädde på moset får de skjuts av Niklas så att de kan hämta sin bil. Kunderna var väldigt nöjda med att få så snabb hjälp.

  • 2017-06-11 09:27

    En tamp har trasslat in sig i propellern

    Kunden befinner sig på Rödlöga när han ringer in och berättar att han fått en tamp i propellern. Vi skickar ut Niklas som dyker ner och lossar tampen. Kunden är väldigt nöjd med insatsen och går nu för egen maskin.

  • 2017-06-10 21:18

    Sista sucken för gammal trotjänare

    En uppgiven kund ringer in och tror att han har fått ett totalt motorhaveri. Motorn är en gammal trotjänare som kämpat på sedan 1982. Vi ringer till flera båtvarv och lyckas till slut på tag på ett varv som kan ta emot kunden. Thomas hjälper kunden med bogseringen. Kunden ringer in senare och berättar att motorn måste bytas ut och att det inte kan göras förrän i augusti. En riktigt tråkig start på sommaren.

  • 2017-06-10 19:12

    Boström 31:a med motorproblem

    En Boström 31:a har fått motorproblem och tagit sig in till en brygga. Deras hemmahamn ligger inte långt därifrån, och de ringer in till oss och önskar bogsering. Henrik tar sig an fallet och ser till att kunden kommer lugnt och tryggt in i hamn.

  • 2017-06-09 09:24

    Roderhaveri efter grundstötning

    En person ringer in och meddelar att han drabbats av ett roderhaveri. Han har gått på grund med sin båt och efter det så har rodret låst sig. Han befinner sig mitt på Gåsstensfjärden och har nu ankrat upp. Läget är lugnt och han är själv ombord. Vi ser till att en skeppare bogserar honom till ett varv. Varvet kan lyfta båten i början på nästa vecka.

  • 2017-06-06 17:17

    Skolboksexempel

    Kunden ligger med sin Azimut 40 vid en klubbholme utanför Gräsö. En motor har slutat fungera och han känner att det är för riskfyllt att ta sig tillbaka till hemmahamnen nära Öregrund på en maskin då vägen är snirklig. Båten är förtöjd och läget är lugnt men de är de enda på plats så ingen hjälp finns att få. En av Sjöassistans skeppare tar sig an fallet och bogserar kunden till hemmahamnen. Vi ringde kunden efteråt för att höra hur det gått, och han sa att det gått fantastiskt bra, och att resursen var "ett skolboksexempel".

  • 2017-06-06 15:18

    Omtänksam skeppare

    Premiärturen för kunden slutade med att motorn (Volvo Penta 42) på hans Flipper, gått varm och slutat fungera. Han ligger mellan Ramsö och Tynningö. En av Sjöassistans skeppare passerade förbi och erbjöd haveristen sin hjälp. Skepparen ringer in till oss och får OK på bogsering till kundens hemmahamn. Kunden är mycket tacksam för vår hjälp och tackade för skepparens omtänksamhet.

  • 2017-06-06 12:13

    Problem med axeln

    En kund hör av sig då propellern på hans Högsjöbåt slutat fungera. Motorn går men propellern driver inte framåt, och han misstänker att det är problem med axeln. Kunden ligger för närvarande och driver utanför Estbröte fyr i Mälaren. Läget är lugnt och han ska ankra vid tillfälle. Vi hjälper honom med bogsering till hemmahamnen.

  • 2017-06-01 10:48

    Tamp i propellern

    En kund ringer in och meddelar att han har fått en tamp i propellern strax efter att han lämnat sin hemmahamn. Han ligger vid Norra Gålö. Läget är lugnt men han behöver en dykare som kan hjälpa till att lossa tampen. Vi tar kontakt med en dykare som hjälper till. Kunden är väldigt nöjd med att dykaren kunde ta loss tampen utan att kapa den.

  • 2017-05-29 16:22

    Grundstötning och trasigt drev

    Kunden har gått på grund vid Arholma och har själv fått hjälp av en förbipasserande att komma in till en brygga. Båten ligger kvar vid grundet men har inte tagit in vatten. Drevet är dock trasigt och hänger löst. En av Sjöassistans skeppare kontaktar kunden och de kommer överens om att bogseringen ska ske om ett par dagar.

  • 2017-05-27 11:25

    Tamp i propellern

    En FAIRLINE PHANTOM ligger i Vaxholms gästhamn och har fått en tamp i propellern. Vi skickar dit en dykare som avhjälper problemet.

  • 2017-05-25 14:22

    Vattenläckage

    En kund ringer in och meddelar att de har fått problem med sin AQUADOR 28. De åkte för egen maskin till macken i Saltsjöbaden för att bunkra vatten. Vattnet rann igenom tanken och in i båten. Som ett resultat av detta så startar inte motorn. Vi kontaktar en skeppare som bogserar dem till sin hemmahamn där de vill felsöka motorn själva.

  • 2017-05-25 11:32

    Kokande motor

    En kund ringer in då motorn på hans NAUTICAT 44 började koka kort inpå att han lämnat hemmahamnen. Kunden lyckades ta sig till en brygga vid Nacka strand och önskar nu bogsering antingen tillbaka till hemmahamnen eller ett närliggande varv. Vi kontaktar en av våra skeppare som bogserar en nöjd kund till hemmahamnen.

  • 2016-11-20 17:30

    Än finns det schyssta "medtrafikanter" till sjöss!

    Haverist har fått motorproblem. Ligger för ankar utanför Ramsmora med sin BELLA 570 C. Motorn är en Yamaha 100 hk. Haveristen vill bli dragen till Ramsmora som är dennes vinterförvaringsplats. Praktiskt nog ligger assistansbåten Arla på en "spottloskas" avstånd (om språket ursäktas) så Arla är snabbt på väg. Men efter 5 minuter ringer haveristen och en passerande motorbåt(med förare)har redan tagit sig an haveristen. Vi avlarmar Arla. Sjöassistans tycker det är schysst av den båtägaren som kom förbi att hjälpa en annan båtägare med problem. Bra där!

  • 2016-11-17 17:03

    Bogsering i Nynäshamnstrakten

    Motorproblem på en SILVER EAGLE CC. Båtägaren har nu förtöjt båten mellan Oxnö och Ängsnö, på Oxnösidan och där ligger båten bra under natten menar han. Under morgondagen (18/11) önskar han bogsering till Torö varv, vilka han även nu varit i kontakt med och är välkommen till. Taxibåten Folke anlitas för uppdraget som går på bästa sätt. Varvet tog emot vid ankomst.