Assistansloggen

Här visas ett urval av våra assistansfall.


  • 2017-08-06 16:22

    Läckage med lyckligt slut!

    En haverist ringer in, han berättar att de tar in vatten. Trots det är han lugn och sansad och han och flickvännen hjälps åt att länspumpa båten. De har tidigare gått på grund med påföljden att en motor gick sönder och en stund senare upptäckte de att båten tog in vatten. De tror att de kan ta sig in till hamn någon distans bort för egen motor. Vi kontaktar haveristens försäkringsbolag som säger att vi ska göra allt vi kan för att rädda båten. Skepparen Tony ger sig genast ut och upptäcker att båten tar in ganska mycket vatten. Tony hjälper till att länspumpa båten samt bogsera in den till ett varv som kan lyfta båten redan samma dag, trots att det är söndag!

  • 2017-08-03 19:51

    Tur i oturen på smekmånaden

    Ett nygift par, ute på sin smekmånad i en vacker träsnipa, har fått en tamp i propellern och därefter gått på grund. Vi kontaktar skepparen Göran som åker ut och utvärderar om båten går att dra loss, om den sprungit läck eller mår bäst av att stå kvar. Det visade sig att det nygifta paret hade lyckats avvärja en ordentlig grundstötning genom att hålla ifrån båten med en båtshake. Göran drar loss båten och bogserar in dem till Fiskebäck.

    Den nyblivna hustrun arbetar vid den Irländska sjöräddningen och gav vår skeppare betyget väl godkänt.

  • 2017-07-28 20:51

    Motorproblem utanför Waxholm

    Haverist ropar upp oss på VHF:en och meddelar att han har fått motorhaveri och att han behöver hjälp att komma till ett varv. Han ligger och driver söder om Waxholm. Båten är ett segelfartyg på hela 16 ton. Efter att fått klartecken från Djurgårdsvarvet att de kan ta emot honom, så låter vi vår assistansskeppare Niklas bogsera båten dit. Efter bogseringen får vår skeppare en stjärna i kanten av haveristen."Niklas och hans kollega var oerhört duktiga och trevliga". Så lät omdömet!

  • 2017-07-25 14:21

    Fisketur slutade med motorproblem

    Efter en fisketur på Skagerrak startar inte motorn. Vi tar kontakt med skepparen Daniel som åker ut till haveristen och ger starthjälp. Då detta inte hjälper bogserar Daniel in haveristen till hemmahamnen vid Resö.

  • 2017-07-24 20:18

    Ligger och driver på Lambarfjärden

    Haveristen och hans familj ligger och driver på Lambarfjärden. Elen fungerar inte vilket medförde att motorn stannade. Allt är lugnt och de ska ankra upp när de kommer närmare land. Vi kontaktar skepparen Johan som bogserar in haveristerna till hemmahamnen i Hässelby.

  • 2017-07-24 16:20

    Propellern spårlöst borta

    En kund ringer in och berättar att han tappat propellern. Han ligger i Stenungsunds gästhamn, men vill till hemmahamnen vid Björlanda. Det kommer att bli en väldigt lång bogsering. Vi pratar med skepparen Heikki som kan ta uppdraget. Efter att Heikki och kunden pratat med varandra kommer de fram till att det bästa är att bogsera båten till ett varv i närheten istället där kunden kan få hjälp och sedan ta sig hem för egen maskin.

  • 2017-07-17 14:10

    Motorn går varm utanför Muskö

    Kylarvätskan har tagit slut på en RYDS 23. Även termometern är fel så han kan inte se hur varm motorn är. För tillfället går han i 5 knop utanför Muskö ner mot Nynäshamn. I närheten finns en sjömack och vi ber kunden ta sig dit för att köpa kylarvätska. Han återkommer och säger att de inte hade det. Vi ringer skepparen Tony som kan ta sig an kunden direkt. Vid återkoppling är kunden nöjd och glad och kan nu ta sig vidare på egen maskin.

  • 2017-07-17 13:48

    Grundstötning vid Klovskär

    Kunden har gått på grund i närheten av Klovskär och han tror att propelleraxeln är skadad eftersom de nu inte kan ta sig vidare. Han vill bli bogserad till hemmahamnen i närheten av Tystberga. Vi kontaktar båten BULLEN som tar sig an bogseringen och ser till att kunden kommer tryggt till hamn.

  • 2017-07-15 17:18

    Förlorad styrförmåga på Solö Lyx

    En Solö Lyx har gått på en grynna i 5 knop. Allt lugnt ombord och ingen vatteninträngning vad kunden kan se. Han vill dock ha bogsering till ett varv då han efter grundstötningen förlorat styrförmågan. Han har ankrat upp stadigt söder om Jönses holme utan för Oxelösund. Vi får tag på skepparen Fredrik som tar sig an bogseringen till varvet. Efteråt återkopplar vi till kunden som tackar så mycket för den suveräna servicen.

  • 2017-07-15 16:04

    Tappat drivningen på Vänern

    En kund har fått motorhaveri på Vänern. Han har tappat drivningen då inga av växlarna går i. Han vet även att propellern är kvar så det är inte problemet. De ligger nu för ankare ca 2 distansminuter utanför Mariestad och behöver en bogsering in till hamnen. Vi ringer skepparen Jonas som ser till att de kommer in till hamn.

  • 2017-07-14 16:09

    Grundstött Regal tar in mycket vatten

    En kund ringer in och meddelar att de gjort en grundstötning och tar in mycket vatten. De fick hjälp av en närliggande båt att ta sig till grundare vatten vid Lövskär. De har en länspump men motorn är nästan under vatten och de tar in en del vatten. Kunden vill gärna att någon kan komma så snabbt som möjligt och ta dem till ett varv. Vi tar kontakt med en skeppare som kan åka ut direkt. Vi får även kontakt med ett båtvarv som kan ta sig an kundens båt på en gång.

  • 2017-07-13 16:56

    Bensinstopp nära hemmahamnen

    Vi får in ett samtal från JRCC (Sjö- och flygräddningscentralen) som kopplar en haverist till oss. Haveristen har fått bränslestopp och ligger jättenära sin hemmahamn, men kan inte ta sig dit. Vi kontaktar skepparen Christer som kör ut 10 liter bensin till kunden så att han kan ta sig för egen maskin till hemmahamnen.

  • 2017-07-13 12:04

    Drivande båt utanför Fjärdlång

    Frun till en kund ringer in och meddelar att de skulle ankra upp utanför Fjärdlång, men att kättingen lossnade från ankartampen. De fick då in ankartampen i propellern. De driver och behöver bogsering till en tryggare plats där vi kan hjälpa dem att lossa tampen.

    Skepparen Tony tar uppdraget och hör av sig till oss efter en stund och berättar att han fångat upp haveristen som låg och drev utanför Fjärdlång. Han bogeserar in dem till sin brygga vid Ornö och dyker ner och lossar tampen. Kunden var mycket nöjd och kunde nu fortsätta sin båtsemester.

  • 2017-07-12 18:23

    En stor portion ankartamp

    Skrivet av Sjöassistans-skepparen Magnus:
    "Nu har vi bränt lite midnattsolja med Sjöassistans. Vad som började med en liten enkel kvällstur till Björkskärs skärgård där en Sealine gnaskat i sig en stor portion ankartamp visade sig bli en tuff utmaning eftersom den främre propellern på DPH-drevet var så in i bänken hårt åtdragen att Pentas originalverktyg hade vikt sig som vore det av mjukost.
    Det fick bli ett kvällsbesök hos Westerbergs Båtvarv som trots den sena timmen hyggligt lånade ut sitt hemsmidda verktyg modell Karelin. Sedan, med hjälp av två stadiga gossar till, gav mutteruslingen med sig och propelleraxeln kunde rensas från tamprester.

    Det som borde tagit två timmar tog alltså i stället över fyra. Men vad gör det - det viktigaste är ju att de oturliga båtägarna nu kan fortsätta på sin semester.

    Dagens (eller snarare nattens) tips får bli detta: Har du en båt som du kör längre bort från hemmabryggan än du orkar ro - se till att ha en försäkring där det ingår assistans!"

  • 2017-07-12 09:50

    Batteriproblem under semestern!

    En segelbåt i Stockholms skärgård fick problem med sitt startbatteri och behövde ett nytt batteri utkört, alternativt bogsering till hemmahamnen. Vår skeppare hade möjlighet att köpa ett startbatteri och kunde snabbt vara på plats. Skepparen väntade tills segelbåten fått sitt nya batteri och såg till att båten startade utan problem innan han begav sig hemåt.
    Återkopplade till kunden som var mycket nöjd med hjälpen och är glad att kunna semestra vidare!

  • 2017-07-10 15:52

    Flipper driver mot en grynna

    Vi får kontakt med en kund som har fått bränslestopp på Lidöfjärden. Båten, en Flipper 760, driver långsamt mot ett grund. Han känner sig stressad över situationen och vill ha hjälp. Vi tar kontakt med Erik som bogserar in kunden till Gräddö Marina där han kan fylla på bränsle och fortsätta färden.

  • 2017-07-09 11:34

    Flytande nyckelknippa sjönk till botten

    Eric ringer in och berättar att han har tappat sina båtnycklar i vattnet. De har ett flöte, men flytkraften var inte tillräcklig så nycklarna sjönk till botten. Vi ringer en skeppare i närheten som meddelar att en kollega till honom kan komma och dyka efter nycklarna. Eric var nöjd över insatsen och ska köpa ett större flöte så att det inte händer igen.

  • 2017-06-29 17:06

    Stormig bogsering

    Kunden ringer in och berättar att de fyllt på fel bränsle i sin daycruiser. De har hunnit mindre än en distans från hemmahamnen men behöver bli bogserade till närmsta varv. Vår resurs Anders hade sett kunden ute på vattnet och åkte dit och hjälpte till i 20m/s vind. Som tur var gick allt väldigt bra, trots vinden. När vi återkopplar till kunden berättar de att de nu är hemma i säkerhet och äter pizza. De var väldigt nöjda och tyckte att Anders gjort ett snyggt jobb!

  • 2017-06-25 18:10

    Tamp i propeller

    En Fairline Targa i Stockholms skärgård har fått in en tamp i propellern och vill gärna få ut en dykare som kan lossa tampen på plats. Vår resurs Magnus kan åka ut direkt och han har även dykmöjligheter. Kunden ringer när allt är klart och berättar att de aldrig hade fått loss tampen själva och att Magnus hade varit mycket duktig!

  • 2017-06-24 15:10

    Tursam förbipassering!

    Kunden ringer in och berättar att de fått bränslestopp med sin Bosjö 25:a och behöver hjälp att ta sig till närmaste mack alternativt få bränsle utkört. Lyckligtvis råkade en av våra skeppare åka förbi precis då. Skepparen bogserade båten ett få hundra meter till närmsta mack. Kunden ringer senare in och berättar att det gått bra och att de var nöjda med allt.